نماینده ای بدون استراتژی / واکاوی سیاست رفتاری یک نماینده مجلس

ماردین سیداحمدی

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم خوش ذوق و باهوش بوکان را باید اعجوبه ای در میان نمایندگان فراکسیون های اقلیت مجلس دانست،فراکسیون های اقلیت مجلس نه در قامت اصول گرایی و اصلاح طلبی ،بلکه در قد و قواره اقلیت مذهبی و یا قومی که به دلیل قومیت کرد و مذهب سنی این نماینده کهنه کار باید به ایشان اطلاق شود، نماینده ای که بزعم بسیاری از کارشناسان بیشتر از آنکه به خرد جمعی اعتقاد داشته باشد سرش به کار خودش گرم است و به فکر توشه تبلیغاتی کارزار انتخابات بعدی است و بجای آنکه به فکر زدن نقش باقیات الصالحاتی در کارنامه وکالت مردم شهر باصفایش بوکان و در ادامه سیاست فراکسیونی پایبندی به استراتژی متناسب با بافت مذهبی و قومیتی و جغرافیای منطقه موکلانش باشد طرحهای کلان ملی و فرا ملی را با هدف ماندگاری در سر می پروراند.

رفتار سیاسی عثمانی، در تجربه سه دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی با اخذ رای اعتماد مردم بوکان و در ادامه پوشیدن قبای عضویت یک دوره هیئت رئیسه مجلس با جلب اعتماد نمایندگان را که افتخاری بزرگ برای مردم کرد محسوب می شود،می توان از چند زاویه نقد و بررسی کرد.

تغییرات آرای عثمانی در سه دوره حضور انتخاباتی او از ٣٧ هزار رای در مجلس هشتم  به ۶٣ هزار رای در مجلس نهم و نهایتاً ۴٧ هزار رای در مجلس دهم نشان از نوسانات شدید و معنی دار توفیق مردمی به این مدرس دانشگاه دارد،توفیقی که پیش بینی می شود در مرحله بعدی با توجه به رمزگشایی از جعبه سیاه ساز و کار انتخاباتی این نماینده مجلس دهم و تخصص او در بوجود آوردن فضای دو قطبی عثمانی-حبیب زاده و ایجاد ضلع سوم جذب آرای سرگردان ناموافق دو قطب، بعنوان سوپاپ اطمینان عدم پیروزی رقیب، در انتخابات مجلس یازدهم جوابگو نباشد.

بررسی سیاست رفتار قسیم عثمانی در عدم تمایلِ ورود به امضاء نامه نمایندگان فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور، بجهت انتخاب و استفاده از وزیر سنی در کابینه اگرچه از طرف ایشان به بهانه آگاهی او از بسته شدن لیست وزراء از طرف رئیس جمهور عنوان شد، اما از منظر تمایل به وفاداری عمودی عثمانی در ساختار هرم قدرت که غالباً مصالح حزبی و ملی را مد نظر دارند در برابر عدم پایبندی به تشکیلات افقی همطراز، که بیشتر به مشکلات و معضلات قومیتی و منطقه ای می پردازند،نشانه هایی از تمایل این سیاست کار بوکانی به ماندن در سطح بالای هرم قدرت ، ولو به قیمت تضعیف مصالح حوزه انتخابیه اش را دارد که مطمئناً از دیدگاه سیاست مردان و تحلیلگران مکریانی و در راس آنها بوکانی پنهان نخواهد ماند.

مبحث بعدی واکنش عثمانی به ارقام و اعداد بودجه طرح توازن منطقه آذربایجان غربی است،این نماینده مجلس با مدرک دکتری حسابداری و عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه و در کسوت هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و سر و کار پیوسته روزانه اش با اعداد و ارقام چگونه است که جدول طرح توازن منطقه ای را نتوانسته است کامل بخواند و یا به درستی تحلیل نماید؟

اعتراض یک نماینده کرد به افزایش سهم سه دهم درصدی از بودجه طرح توازن منطقه ای، شهرستانی که سالها در کسوت مادرشهرحوزه انتخابیه اش، بصورت رسمی شناسایی شده است و سکوت معنی دار در برابر رشد بیش از دو برابر بودجه شهرستان خوی از این طرح و حتی افزایش ٩/. درصدی شهرستان کوچک سلماس و یا ۶/. درصدی شهرستان میاندواب را چگونه می توان ارزیابی کرد؟

این نوشتار به علت عدم تخصص در نحوه توزیع این اعتبارت قصد رد و یا تایید ارقام موجود در جدول بودجه را ندارد و هدف از این گفتار هم مجادله بر سر این موضوع نیست.اما می توان موضع گیری عثمانی بر سر رقم ناچیز اختلاف بودجه حوزه انتخابیه اش را با شهرستان مهاباد، دنبال کردن دو هدف غایی از طرف او قلمداد کرد:

١- مانور تبلیغاتی هوشمندانه که بر مبنای اختلافات عامیانه و قدیمی بر سر مرکزیت منطقه مکریان با داعیه پرچم داری شهرستان بوکان، پایه ریزی شده است.

٢-استفاده از سیاست قبلی تمایل او به قرار گرفتن در جهت عمودی بردار قدرت با نادیده گرفتن و تضعیف و یا مقابله با چینش افقی و تظاهر به فرمان پذیری مرکزی.

با تجزیه و تحلیل رفتارشناسی این نماینده در هر دو مثال از مناقشه های بالا و با احتساب احتمال رویداد هر دو صورت از وضعیت های متصور ،باید اذعان کرد که نهایتاً نمی توان استراتژی خاص رفتاری برای قسیم عثمانی متصور شد.

استراتژی که به تعریف “جک ولش” نویسنده کتاب “آیین پیروزی “،تصمیم های شفاف و دقیق در خصوص رقابت با دیگران است.

رقابتی که در واکاوی شرح وظایف نماینده یک حوزه، می تواند تلاش برای عمران و آبادانی و نظارت بر عملکرد دولت در همین راستا تعریف شود و نه کوشش برای ماندگاری بر اریکه قدرت از طریق روش های منسوخ پوپولیستی….

به فرض ضعیف حتی تصور این استراتژی ، شکست نمایندگان کرد در راهیابی به هئیت رئیسه مجلس، با حضور نامتناجس دو کاندیدا و عدم توافق بر سر تسهیم و تقسیم نقش ها ، در انتخابات هیئت رئیسه اخیر مجلس، نشان از شکست این استراتژی و یا حکایت از عدم وفاداری این دو نماینده به تعهدات فراکسیونی می کرد که در یک وجه آن نماینده بوکان قرار داشت.